"ställ mig inte i ett led, du får mig aldrig att stå still, jag fungerar inte då."

"Ingen Soldat"- Lars Winnerbäck

tisdag 29 juni 2010

Snart semester

Nu är det bara 3 dagar kvar innan vi får semester. 4 härliga veckor för mig, och hela 6 veckor för lillebror. Pappa får 5 veckor ledigt (med en jobb vecka mitt i) och storebror som sommarjobbat 2 veckor, har ledigt denna, jobbar nästa och har sedan 7 veckor kvar innan gymnasiet tar vid!

För lillebror betyder detta vila. Vila från alla måsten och krav som skolan innebär. Men också vila från tidiga mornar och i säng tidigt ( som är svårt när man är medicinerad).
Det innebär också att rutiner ändras. Något jag bävat för.

De första 2 veckorna hade han fotbollsskola på förmiddagarna (som gick klockrent! Han var makalöst duktig. Han älskar ju fotboll, så koncentrationen var på max!) och då blev det sovmorgon och fritids först efter lunch.
Detta klarade han riktigt bra. En och annan konflikt på fritids blev det förståss när dagarna inte var inrutade som vanligt, men på det stora hela var fritids smärtfritt.

Men koncentrationen på fotbollsksolan tog hårt. Till insomnandets lycka.
Han var vansinnigt trött när han kom hem, så det gick fortare än normalt att somna, även om det tar sin lilla tid (ca 40 min) i förhållande till hur lång tid det tog innan han började medicinera (innan tog det mellan 5 minuter och 30 minuter. Vi pratar numera MINST 1 timme upp till 3-4 timmar!).

Denna vecka är det tidig morgon som gäller igen, och automatiskt sängdags tidigare. Han har svårt att somna, och det är konflikter om kvällen, som är tröttsamma, men som vi tillsammans löser relativt fort med viss kompromissande. Ikväll blev det en muta också för att han ska ligga still. Om det hjälper (oftast inte) visar sig.......han ligger stilla nu, men sover inte...jag hör små suckar där innifrån...

Däremot har fritids denna vecka fungerat toppen! Varken igår eller idag har han varit i konflikt. Han ville till o med ta hem den klasskompis som han oftast hamnar i konflikt med på skolan, och naturligtvis fick han följa med.
Under de timmar han var här igår, hördes bara skratt och lek. Det gick så bra, att lillebror idag fick följa med den här killen hem. Och det hade gått lika bra där!
När man leker på egna villkor, utan att leken blir avbruten efter bara en kort stund (som tex när det går från rast till lektion) så går det mycket bättre! Det var lego och Tv-spel som gällde under leken.

Så skönt för dessa två (den andre killen har också svårigheter med impulskontroll. Ingen diagnos, men jag vet att mamman har funderingar kring adhd/damp eller/och autismspektrat..), att få leka under så lång tid och bara ha roligt tillsammans!

Imorgon kväll tar jag ledigt från diagnosland och de långa insomningsritualerna. Då blir det bio med några kollegor. Vi ska se tredje delen i Twilightsagan- Eclipse. Som jag sett fram emot detta:)

Mamma

Inga kommentarer: