"ställ mig inte i ett led, du får mig aldrig att stå still, jag fungerar inte då."

"Ingen Soldat"- Lars Winnerbäck

fredag 21 maj 2010

Hur kan krigsrubriker hjälpa en pojke i behov av hjälp?

Sånt här gör mig så arg numer.

http://kvp.expressen.se/nyheter/1.1995103/fick-daliga-betyg-18-aring-hotade-doda-sin-larare

Krigsrubriker. För bara 1-2 år sedan hade jag reagerat med avsky!
Jag hade nog tyckt att: typiskt ouppfostrade ligister, som hatar världen. Bunta ihop dem och sätt dem på en öde ö mitt i världshavet!

Jag vet inget om den här pojkens bakgrund, men jag tycker mig se tecken till NPF här...fast det är ju en tolkning jag gör förståss.

Tack och lov fick jag möta dessa problem genom min egen son. Jag fick äran att lära mig om ADHD på nära håll!!
Jag säger äran, och tack och lov, för min förståelse har ökat så otroligt sen lillebror fick sin diagnos.

urdrag ur artikeln:
"Han beskrivs som intelligent av lärare men också som en person med hetsigt temperament som lätt blir våldsam. 18-åringen har flera gånger tidigare hotat elever och lärare."

Ja här kan jag se många likheter med lillebror. Skillnaden är att lillebror är 8 år..inte 18. En person med ADHD har dålig impulskontroll. Jag undrar vad har skola och föräldrar gjort för att hjälpa den här pojken? Har han fått hjälp med skolämnena? Har han gått på BUP?
Eller har han mest fått skäll, bestraffningar och annan dålig uppmärksamhet från vuxna och kamrater? Allt detta som vi nu vet ger motsatt effekt hos barn med ADHD. Eller explosiva barn (som man kan vara utan diagnos).

"18-åringens svårigheter att fokusera på skolarbetet har också avspeglat sig i betygen."

Nämen så välbekant! Och vad har skolan och föräldrar gjort för att hjälpa honom här? Mindre klasser, annorlunda läxor. Han var ju intelligent...eller...? Då borde betygen bli bättre om han fått adekvat hjälp efter hans nivå!!!!!

"Det är alla lärares fel att jag är underkänd, ska han ha också ha sagt enligt en lärare.
Själv medger 18-åringen att han hotat att döda en lärare. Men hävdar att det aldrig var hans avsikt utan att slå läraren."


Såklart! Har man ADHD har man svårt att se sin egen del i det hela. Och jag är också benägen att hålla med. Det är skolan som skulle sett till att han fått rätt möjligheter i skolan att få godkända betyg!!!
Att han hade som avsikt att slå kan också stämma! ADHD gör ju att man handlar som i härdsmälta. Han ville slå den som kränkte honom med dåliga betyg.

Ofta minns man inte ens att man varit i slagsmål, eller att man sagt fula ord. När man lugnat sig och kommit till insikt kommer ofta ångesten och förtvivlan över sitt beteende. För innerst inne var det inte alls detta man ville, utan att få förståelse över sin frustration inför de dåliga betygen. Men har man inte redskapen att tänka klart, så vill man använda nävarna istället.
Får man då mer skäll, så kommer dåligt självförtroende och ofta ny ilska.

Har den här pojken fått behandling med medicin? Om han fått det, hade han tagit den den här dagen? Vad hade gjorts för att hjälpa den här pojken att förbättra sitt resultat tidigare på terminen? Hade rätt hjälp satts in från början, hade han kanske fått godkännt?

När ska skolan lära sig? När ska föräldrar få rätt hjälp att ge sitt barn rätt stöd. Både hemma och sen i att få skolan att förstå?

Mamma

1 kommentar:

Anna sa...

Hej kära fina Du!
Tusen tack för Din kommentar hos mig häromdagen, det värmer! Och jag lovar att jag redan ifrågasatt läraren agerande... :-( Usch och fy, vad man måste stångas som förälder i vår värld många gånger!
Du skriver jättebra i detta inlägget, kan bara hålla med dig i allt! Och inte minst - när ska skolan lära sig...?
Och Du - tusen tack för tipset om det vackra halsbandet! :-) Ett är på väg hem till min adress... :-)
Ha en härlig söndagskväll!
Kram,
Anna