"ställ mig inte i ett led, du får mig aldrig att stå still, jag fungerar inte då."

"Ingen Soldat"- Lars Winnerbäck

måndag 3 maj 2010

Underbara unge

Vilken helg!

Lillebror har visat sig från sin absolut goaste sida. Inga utbrott, om än några stunder då det skulle kunnat bli det.
Men här känner jag nyttan av det man lärde sig i boken "Explosiva Barn". Lägg i korgar.
Korg A för det som är värt ett utbrott (tex hindra från faror för barnet själv, eller andra).
Korg B för sådant man är beredd att kompromissa över.
Korg C för sånt som man kan låta passera.

Vilken skillnad! Tidigare skulle jag inte låtit honom komma ner och äta, när han haft svårt att sova. Vi skulle tagit en rejäl fight istället för att "statuera exempel". Dvs "man får inte alltid sin vilja igenom, speciellt eftersom han åt kvällsfika ca 15 min innan han gick upp, så han kan omöjligt vara hungrig. Han vill bara ha uppmärksamhet...."!
Nu lät vi honom äta lite till istället, vilket tog ca 10 minuter, och ca 20 minuter senare sov han som en stock.
Hade vi gjort som vanligt hade vi haft en unge som skrikit och svurit i ca 40 minuter och sen skulle det tagit ytterligare upp till 30 min innan han sov!

Vi skulle heller inte låtit honom spela game boy vid matbordet. Nu lät vi honom ta med det till bordet med orden "när du är klar med just det där du gör nu, så får du lägga bort spelet och äta, kan vi komma överrens om det?".
Det tog ca 1-2 minuter, sen la han bort spelet och åt med oss och vi hade det jättetrevligt vid matbordet.
Tidigare hade vi nästan ryckt av honom spelet, och haft en 30-40 minuter lång kamp vid matbordet för att få honom att äta, bete sig osv....

Där ser man vad viktig VÅRAN flexibilitet och VÅRAN vilja till att lösa en konflikt, är viktig för de här barnen, som har svåigheter inom de här områderna. De som i boken kallas oflexibla och explosiva barn. Det är VI som kan hindra, eller utlösa, ett utbrott.

Allt ligger i våra händer.

Mamma

Inga kommentarer: