"ställ mig inte i ett led, du får mig aldrig att stå still, jag fungerar inte då."

"Ingen Soldat"- Lars Winnerbäck

måndag 10 maj 2010

Råd- inte alltid goda

Läser en del bloggar som handlar om familjer där någon har ADHD/ADD/Aspergers.
Nästan samtliga har fått så många "goda råd" från omgivningen. Råd som passar de flesta barn. Men inte barn med NPF.

Jag måste säga att jag själv tillhört den här skaran som kommit med klämkäcka råd till barn med, som jag tyckte då, "ouppfostrade och bortskämda ungar"....
Idag skäms jag. Jag tröstar mig med att jag inte visste bättre som ung och nybliven mamma vid 22 års ålder.
Tack och lov har unga idag bättre kunskap många gånger, än vad jag hade då.
Nu talas det om de här funktionshindren på ett annat sätt. Själv hade jag inte hört talas om dem så ingående.

Hoppas och tror att det om ytterligare 10 år, ska finnas så stor kunskap och forskning i ämnet, att det är självklart på förskolor och skolor att man jobbar hårt för att underlätta för dessa barn. Rektorer ska få högre tilldelning just för att hjälpa till med resurser och utbildning. Jag måste verkligen tro på det!

Mamma

Inga kommentarer: